måndag 14 januari 2013

Arbetsuppgifter, måndagen 14 januari



Jobba med ”kortlekarna” – öva som inför ett prov


1.   Gå igenom dina kort i kortleken. I varje ruta skriver du en liten siffra som visar hur mycket du förstår och kan berätta om just detta begrepp.

0 = jag kan ingenting
1 = jag kan bara lite
2 = jag kan en del, men har lite svårt att förklara
3 = jag har rätt bra koll
4 = jag har bra koll och kan utveckla detta

2.   Klipp ut korten – (om du inte redan gjort det) Gör en kortlek (någon i klassen kan springa ner till Åke och hämta gem så den håller ihop).

3.   Jobba två och två eller högst fyra och fyra som ni sitter med följande övningar. Slå upp allt ni är osäkra på och anteckna så mycket ni bara kan!



ÖVNINGAR MED KORTLEKEN

a)    ”Finns i sjön” = lägg alla korten upp-och-ned. Lyft dem en och en och se till så alla i gruppen pratar om varje kort. Hur mycket finns att säga om varje ord? Hur skulle en fråga på ett prov kunna se ut där det här ordet finns med? O.s.v.

b)   Sortera lapparna i ordning, alltså en sorts linje, där ni placerar korten från början till slut. Vissa kort kan också ligga över- och under varandra. En del kort passar lite var som helst, ni bestämmer var, men motivera för varandra.

c)    Kategorier – sortera kort i olika grupper/kategorier efter hur de hör ihop. Namnge kategorierna. Diskutera så mycket som möjligt om helheten som delarna bildar.

d)   ”En ska bort” (Typ Fem myror är fler än fyra elefanter). Lägg alla kort upp och ned. Vänd på 4-5 stycken och hitta sambandet mellan dem. En ska bort – dom andra ska ni motivera hur de hänger ihop så väl som möjligt. Ta inte bort de kort ni använt, lägg tillbaka dem och gör nya kombinationer.



NÄR NI ÄR KLARA:
Gör klart övningen ”Så skulle en buddhist göra” i kompendiet. Det är en viktig övning inför er dag som buddhist. Glöm inte att skriva
A)   Vad ni gör
B)   Motivera hur ni tänker utifrån 8-faldiga vägen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar